“Tällainen meillä olisi pitänyt olla 90-luvulla”, eräs larppaaja huokaisi Häirinnänvastaista materiaalipakettia lukiessaan. Opas on suomalaisen roolipelikulttuurin tärkein aloite vuosiin. Näin lausui palkintoraati perusteluissaan antaessaan Ropeconin Vuoden peliteko -palkinnon Niina Niskaselle.

Idea oppaasta syntyi, kun Niskanen huomasi sellaiselle olevan tarvetta: häirintää käsittelevissä Facebook-keskusteluissa moni toivoi, että asiasta olisi olemassa hyviä käytäntöjä kokoava opas.

“Opas sai hyvän vastaanoton ja se on heti ollut jo käytössä joissakin peleissä”, Niskanen iloitsee.

Kohti turvallisempaa larppausta. Ydinajatus on, että ryhmän sisällä asia on helpompi ottaa puheeksi ja viesti on myös helpompi ottaa vastaan. Sopimattoman käytöksen tuomitsemisen ei tarvitse tarkoittaa kaveriporukasta sulkemista tai pysyvää häpeää. Kuva: Tuomas Puikkonen

Eri tasoista häirintää tapahtuu kaikkialla ja se on usein hyvin piilossa. Tilanteet ovat yksilöllisiä, joten niihin puuttuminen tuntuu ihmisistä vaikealta. Roolipeliskenessä on ihan omat ja erilaiset tilanteensa kuin muualla ja juuri niihin kaivattiin käytännönläheisiä ohjeita. Missä vaiheessa esimerkiksi tietää, että kyseessä on häirintä, jos joku hakeutuu toistuvasti pelaamaan romanttisia ja eroottissävytteisiä kohtauksia saman ihmisen kanssa? “On hyvä, että ihmiset ymmärtävät ettei tämä ole lintukoto. Turvallisuus pitää tiedostaa ja tehdä työtä sen eteen”, Niskanen sanoo.

”Kun kaikilla on turvallinen harrastusympäristö, meillä on enemmän ideoita, tekijöitä, osallistujia, iloa ja onnistumisia.
Hyvä tuottaa hyvää.”

“Keskeistä on, että sinä päätät, mikä on häiritsevää sinulle, ja muut kunnioittavat näitä rajoja. Häirintä koskee meitä kaikkia, riippumatta siitä, koemmeko häirintää itse. Siksi myös sen kitkeminen hyödyttää meitä kaikkia. Kun kaikilla on turvallinen harrastusympäristö, meillä on enemmän ideoita, tekijöitä, osallistujia, iloa ja onnistumisia. Hyvä tuottaa hyvää.”

Ropecon 2017 -tapahtumassa Niskanen piti luennon materiaalipaketin pohjalta ja sen perään pidettiin työpaja samoista asioista. Omien rajojen vetämistä ja empatian osoittamista on tärkeää harjoitella turvallisessa tilanteessa.

Niskanen tunnetaan etenkin Simo Järvelän kanssa yhdessä pelinjohtamistaan kaupunkilarpeista. Urbaanissa ympäristössä ihmisten rinnalla elävien peikkojen maailmaan sijoittuvia Neonhämärä-pelejä kertyi yhteensä 14 vuosina 2008–2012. Seuraavaksi siirryttiin 1920-luvun kieltolakiaikaan Tonnin stifloissa vuonna 2014. Viimeisimmässä pelisarjassa teemana oli kevyemmin mainostoimistoon sijoittuva saippuaooppera: OnnenTehdas 1–5 oli sarja kevyitä arki-illan pelejä keväällä 2016.

Jatkossa opasta kehitetään joukkovoimalla

24-sivuinen pdf on tyylikäs ulkoasultaan ja tekstit on kirjoitettu selkeästi ja ytimekkäästi. Teksti on suunnattu etenkin tapahtumanjärjestäjille ja siinä annetaan vinkkejä häirinnän ehkäisemiseksi, mutta myös pelaajille löytyy sisällysluettelosta omat osionsa. “Teksti syntyi kuuntelemalla herkällä korvalla aiheesta käytyä keskustelua Facebookissa ja keräämällä kokemuksia aiheesta”, Niskanen kertoo.

Turvasanoilla ja erilaisilla pelimekaniikoilla voidaan luoda peliin turvakulttuuria ja toimintatapoja, joiden avulla pelaajat voivat helpommin itse ylläpitää omia rajojaan sekä neuvotella sopivasta sisällöstä. Kuva: Tuomas Puikkonen

Helpolta työ ei hänestä tuntunut: aihe on monille arka ja sitä myös vähätellään. Niskanen ei ole ammattiauttaja vaan viestintäalalla töissä oleva kirjailija ja kokenut larppisuunnittelija. Häirinnästä oppaaseen ammennettiin tietoa häirintä.info -sivustolta ja Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta.

Oppaan luonnos oli esillä X-Conissa marraskuussa 2016. Siellä ja verkossa saadun palautteen perusteella Niskanen viilasi materiaaleja. Hän jatkaa paketin kehittämistä ja toivoisi lisää ihmisiä mukaan seuraavan version työstöön. Mukaan voi osallistua esimerkiksi Facebookissa seuraamalla Turvallisempaa larppausta -sivua ja osallistumalla sen keskusteluihin. Niskanen kaipaa etenkin pelinjärjestäjien kokemuksia ja siitä, miten paketista on ollut apua tai mitä siihen olisi hyvä lisätä. Sen sijaan häirintäkokemuksista kertomista ei julkisella Facebook-sivulla ole tarkoitus tehdä.

Oppaan teossa oli eri vaiheissa mukana myös monia apukäsiä, joita Niskanen haluaa kiittää – myös kaikkia tekstiä kommentoineita ja muokanneita, joita ei tässä nimeltä mainita. Oppaan ulkoasun teki Sara Kananen ja valokuvat otti Tuomas Puikkonen. Englanninkielisen käännöksen hoiti Aleksi Joensuu. Facebook-sivun materiaaleille teki Riikka Naumanen. Psykologiaa opiskeleva Ira Nykänen on suunnitellut työpajan, jossa voidaan harjoitella oppaan asioita. Työpaja vedettiin Ropeconissa 2017 ja mukana sen vetämisessä oli Nykäsen ja Niskasen lisäksi Simo Järvelä, jonka tuesta oli koko työprosessin ajan apua.


Turvallisempaa larppausta – Materiaalipaketti häirinnän torjuntaan ja ehkäisyyn

Turvallisempaa larppausta -materiaalipaketti on koottu työkaluksi sukupuolisen häirinnän ja ahdistelun torjuntaan ja ehkäisyyn. Se on tehty erityisesti larppeja silmällä pitäen, mutta sitä voi soveltaa myös roolipeleihin ja erilaisiin tapahtumiin. Pyrkimyksenä on ehkäistä häirintää ja tehdä harrastuksesta vieläkin turvallisempi. Paketti on vapaasti käytettävissä ja sovellettavissa larppeihin ja tapahtumiin.

Suomeksi
In English


Lisää aiheesta:

Ropenomicon 30.7.2017, Vuoden Peliteko 2017 on Turvallisempaa larppausta – Materiaalipaketti häirinnän torjuntaan ja ehkäisyyn

MeNaiset 6.8.2017, Niina Niskasen haastattelu: Niina, 36, kyllästyi ahdisteluun roolipeleissä – kehitti palkitut ohjeet

Suvi Korhonen