Ropenomicon haastatteli vuoden 2017 kunniavierasta, amerikkalaista pelinkehittäjää ja kirjailijaa, Monica Valentinellia. Valentinelli on työskennellyt suurten franchisien kuten Dungeons & Dragonsin ja Fireflyn parissa. Ropenomicon haastatteli, Valentinellia työstä, peliharrastuksesta sekä amerikkalaisesta pelikulttuurista.
Kuinka päädyit työskentelemään pelien parissa?
Opiskelin kirjallisuutta Wisconsin-Madisonin yliopistossa ja etsin mahdollisuuksia toimia ammattimaisena kirjailijana luovalla alalla. Harrastin tuohon aikaan aktiivisesti pelaamista, pelasin Orpheusta ja indiepelejä, mm. Little Fears, Conspiracy of Shadows ja Sorcerer, mutta en koskaan tullut ajatelleeksi pelien kirjoittamista, ennen kuin huomasin muutamia avoimia hakuja. White Wolf Studios -pelistudiolle lähettämäni Prometheus: The Created -aiheinen lyhyt tarina nimeltä “Lupauksia, Lupauksia” julkaistiin lopulta lehden kevätnumerossa. Lähetin myös kirjoitusnäytteen pienkustantamolle nimeltä Abstract Nova Press. Ensimmäinen peliaiheinen toimeksiantoni oli roolipelille nimeltä Noumenon, joka oli ottanut vaikutteita Franz Kafkan pienoisromaanista “Muodonmuutos”. Loppu, niin kuin sanotaan, olikin sitten historiaa!
Sinut tunnetaan Firefly -franchisen parissa työskentelystä. Kuinka päädyit työskentelemään Fireflyn parissa? Millainen kokemus se on ollut?
Vuonna 2012 työskentelin konsultointitiimissä, joka keskusteli Margaret Weis Productionsin kanssa Firefly -aiheisen roolipelin julkaisemisesta. Kun alustavat neuvottelut olivat ohi ja MWP oli saanut oikeudet tuottaa TV-sarjaan perustuvan pelin, minut otettiin mukaan projektiin työskentelemään sekä pelin kehittäjänä että pääkirjoittajana. Seuraavan kahden ja puolen vuoden ajan valvoin pelin sääntökirjan, ennakkojulkaisun, seikkailukokoelman ja kahden erillisen lisäosan valmistumista. Tämän kokemuksen jälkeen Titan Books -kustantamo lähestyi minua ja pyysi minua kirjoittamaan Fireflyn maailmasta ja siellä käytetystä kielestä kertovan The Gorramn Shiniest Dictionary and Phrasebook in the ‘Verse -kirjan, joka julkaistiin vuoden 2016 huhtikuussa.
Kaiken kaikkiaan kokemus oli positiivinen ja opetti minulle paljon kustantamoiden ja televisio/elokuvastudioiden välisistä liikeneuvotteluista ja järjestelyistä sekä niihin liittyvistä yksityiskohdista. Se osoitti minulle myös fanien tärkeyden ja sen, kuinka omistautuneita he ovat niille asioille joita rakastavat. Olen nauttinut todella paljon Fireflyn parissa työskentelystä, etenkin sen vuoksi, että minulla on ollut mahdollisuus tutkia sarjan maailmaa ja sen hahmoja kriittisellä silmällä samalla, kun luon uutta sisältöä. Jos minun olisi valittava yksi kohokohta, se olisi haastattelu, jonka tein sarjan kääntäjän ja Serenity -avaruusaluksen äänen Jenny Lynnin kanssa. Haastattelussa, jonka Titan julkaisi osana kirjaa, keskusteltiin Lynnin roolisuorituksesta ja siitä, kuinka mandariinikiinaa ja kantoninkiinaa käytettiin sarjassa. Se on varmasti mielenkiintoista luettavaa kaikille browncoatseille ja muille sarjan faneille!
Fireflyn lisäksi olet työskennellyt pelien ja tarinoiden parissa monessa eri genressä, aina vampyyreistä ja zombeista Dungeons & Dragoniin. Onko sinulla lempigenreä?
Ah, tämä onkin vaikea kysymys! Nautin yleensä genreistä, joissa on hieman synkempi tunnelma, niin kauan kun voin viedä lähdemateriaalia uusiin ja mielenkiintoisiin suuntiin. En esimerkiksi tykkää “vain” kirjoittaa vampyyreistä, ellen pysty luomaan niihin jotain uutta tai kumoamaan jo olemassa olevia trooppeja ja kliseitä. Tämä oli ajatus kokoamani ja Apex Book Companyn julkaiseman Upside Down: Inverted Tropes in Storytelling -antologian takana. Kukin kirjailija valitsi tutkittavaksi yhden troopin, ja lopputuloksena oli upea kokoelma tekstejä! Olen erittäin ylpeä kokoelman valmistumisen eteen tekemästäni työstä sekä päätoimittajana kuin myös Kickstarter-vastaavana.
Millaista roolipelaaminen mielestäsi on USA:ssa tällä hetkellä? Mihin suuntaan skene on menossa? Millaisista asioista olet innoissasi ja millaista tulevaisuutta toivot roolipelaamiselle USA:ssa?
Tällä hetkellä USA:n roolipelimarkkinat seuraavat samoja trendejä, jotka ovat nähtävissä kirjallisuuden puolella. Joukkorahoituksen ansiosta pelejä tuotetaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tällä hetkellä markkinat ovat pelaajien hallussa, sillä heillä on niin paljon hyviä pelejä mistä valita, aina ensikertalaisten pelisuunnittelijoiden tuotoksista isompien kustantajien uudelleenjulkaistuihin nostalgisiin klassikkopeleihin, kuten esimerkiksi Torg Eternity ja Prince Valiant -pelit, joihin olen itsekin kirjoittanut seikkailuja, sekä Seventh Sea ja Deadlands 20th Anniversary -pelit.
Koska roolipelejä tuotetaan koko ajan enemmän, kustantajat etsivät jatkuvasti uusia tapoja houkutella lisää pelaajia, yrittäen kuitenkin samaan aikaan säilyttää myös vanhat faninsa pitääkseen toiminnan taloudellisesti kannattavana. Roolipelejä ei enää myydä samoja kappalemääriä kuin aikaisemmin monestakin syystä, ja kaikista julkaistuista peleistä D&D Fifth Edition on edelleen selkeästi suosituin. Joukkorahoittaminen on yksi tapa, jolla uudet kustantajat pystyvät herättämään kiinnostusta ja tuottamaan upeaa materiaalia, mutta on myös muita tapoja lisätä roolipelaamisen kiinnostavuutta, esimerkiksi hyödyntämällä Twitch TV:tä sekä pelaajayhteisön luomaa materiaalia DMsGuild.com -tyyppisten nettisivujen kautta.
Olen jo pitkään toiminut uusien pelaajien puolestapuhujana, ja olen kaikkein eniten innoissani mahdollisuuksista rakentaa siltoja ja yhteisöjä kirjojen, sarjakuvien, televisiosarjojen ja elokuvien ympärille, ja saada pelaajat niiden kautta kiinnostumaan roolipelaamisesta. Uudet pelaajat tulevat jäädäkseen, jos heillä on hauskaa, ja onneksi tällä hetkellä ei ole pulaa tavoista saada ihmiset kiinnostumaan roolipelaamisesta harrastuksena. Jos minulta kysytään, roolipelaaminen tulee jatkamaan kasvuaan USA:ssa ja kehittymään uuden teknologian ja innovaatioiden myötä, luoden uudenlaisia kokemuksia pelaajille. Yksi haasteista tulee olemaan, kuinka paitsi houkutella uusia pelaajia, mutta myös ylläpitää heidän kiinnostustaan kaikista tulevista muutoksista huolimatta samalla, kun markkinoilla on niin paljon pelejä joista valita.
Mikä on ollut kaikkien aikojen lempiprojektisi?
Voi sentään, on mahdotonta valita vain yhtä! Viime aikoina olen nauttinut suuresti työstäni Scarred Lands -roolipelin parissa, koska sen maailma todella, todella mahtava. Toimin myös Hunter: The Vigil 2nd Edition -pelin kehittäjänä, ja loistavan tiimin kanssa uuden painoksen työstäminen on ollut todella hauskaa. Minulla on lisäksi tiedossa muutamia uusia projekteja, joista en voi vielä puhua.
Yksi lempiasioistani on lisätä kaikkiin projekteihini fanien iloksi muutamia salaisuuksia ja piilotettuja viittauksia tunnettuihin peleihin ja sarjoihin, kuten esimerkiksi Firefly, Vampire: The Masquerade ja Shadowrun. Minusta on hauskaa lisätä hieman ylimääräisiä yksityiskohtia, ja fanit arvostavat tällaisia pieniä yksityiskohtia. Sekä pelintekijänä että fanina, se on minulle tapa antaa omalla tavallani takaisin työni kautta.
Mikä on paras larppi, jossa olet koskaan ollut?
Paras larppauskokemukseni oli, kun pelasin John Wickin suunnittelemassa Houses of the Blooded -larpissa. Haluaisin usein larpata coneissa, mutta jo olemassa oleviin ryhmittymiin, joilla on jo omat toimintatapansa, liittyminen on usein haasteellista. Kun pelasin vuosia sitten John Wickin vetämässä Houses of the Blooded -larpissa, käytin tätä haasteellista tilannetta hyväkseni. Pelissä oli mahdollista kirjoittaa salaisuuksia muistilapuille ja kiinnittää niitä pelaajien selkään (heidän huomaamattaan) ja saada siten aikaan lisää vuorovaikutusta. Suurin osa ihmisistä oli niin keskittynyt jo olemassa oleviin suhteisiinsa, ettei kukaan huomannut uutta pelaajaa, joka juoksi ympäriinsä juonittelemassa — olenhan sentään Vampire: The Masquerade -pelaaja — kuin vasta aiva loppuhetkillä. Kun tuli suuren loppupaljastuksen aika, ja keskeiset pelaajat alkoivat setviä juonipaljastuksia yhdessä, yksi toisensa jälkeen he osoittivat järkyttyneinä minuun: “Se olitkin sinä?”. Se naurattaa minua vieläkin!
Monica Valentinelli Ropeconissa 2017
Luennot ja paneelit
A Talk of Darkness
la 20–21 / halli 5 ohjelmalava
Come and join Guest of Honor Monica Valentinelli and operations director Matt M McElroy from Onyx Path, as they meet up with WhiteWolf lead storyteller Martin Ericsson and game designer Juhana Petterson, for a talk about the world in which all of their careers entwine: The World of Darkness. The game industry and storyteller veterans talk about their love for the lore and share war stories from their respective careers. The talk is moderated by renown cosmologist, writer and role playing enthusiast Syksy Räsänen.
How do we Attract and Retain New Players?
pe 20–21 / sali 208
Gaming has grown by leaps and bounds in the past ten years. With the increase in RPG, LARP, card, board, mobile, IFF, and game publications, new players are added all the time. Whether they stumble into our communities or discover conventions for the first time, they are out there. How do we make new players feel welcome and retain them? In this seminar, Monica Valentinelli discusses tips and tricks to do just that!
How to Create Your Own RPG
su 11–12 / sali 208
Dungeons & Dragons. Monsterhearts. Firefly. Nuomenon. While no two systems or settings may be exactly alike, all role-playing games require tons of work to put together. From designing and testing the rules to finding artist, RPG creation is a complex and finicky undertaking. How do you do that? In this seminar, which she gave at Origins University in 2014, Monica Valentinelli walks through the process of creating an RPG from start to finish.
Roolipelit
Hunter: The Vigil – Doubting Souls
la 22 – su 02 / halli 5 ohjelmalava
Guest of Honor Monica Valentinelli leads a team of players through a one shot campaign. Join them to see how their characters survive the darkness of the 17th century. ”In 1690, violent clashes, supernatural beliefs, and demonic influences spelled disaster for Salem Village and its surrounding towns, while others fought werewolves and vampires on the frontier. With so much at risk, only god-fearing men and women were deemed innocent — and those were few indeed. You play a hunter in these dark times, forced to question your fellow villagers to discern friend from foe and bring them to justice the way hunters know how.” Game System Used: Chronicles of Darkness Game Length: 3–4 hours.
Firefly – Friends in Low Places
la 13–17 / sali 302
3–5 pelaajaa
ilmoittautuminen etukäteen normaalin roolipeli-ilmoittautumisen kautta
Katso myös:
Matt M McElroy:
Vampire: the Masquerade 20th Anniversary Edition
Dread Names, Red List – The Hunt for Alex Swift
su 11–15 / sali 301
3–5 pelaajaa
ilmoittautuminen etukäteen normaalin roolipeli-ilmoittautumisen kautta
Katso kaikki kunniavierasohjelmat Ropeconin ohjelmaopaasta: opas.ropecon.fi
……………………
Sofia Paasikivi ja Emilia Hahl