Ropeconin 2017 kunniavieras on ruotsalainen tuottaja ja pelisuunnittelija Anna Westerling. Sekä teatteria että teknologiaa opiskellut Westerling löysi larppaamisen 13-vuotiaana ja hän on ollut siitä asti aktiivinen ruotsin larp-skenessä. Ropenomicon haastatteli Westerlingiä harrastuksesta, josta tuli myös hänen uransa.

Anna Westerling Fortune and Felicity -hahmossaan. Kuva: Kalle Lantz and Frida Selvén.

Se aitouden tunne

Westerling innostui larppaamisesta jo nuorena. “Olin 13-vuotias kun ensimmäisen kerran kuulin larppaamisesta ja yksinkertaisesti tiesin että se on minua varten. Siitä asti olen halunnut tehdä juuri tätä ja pyrkinyt kaikin tavoin työskentelemään larppaamisen parissa.” Larppaamisen ohella teatteri on ollut Westerlingille tärkeää ja nämä kaksi harrastusta ovatkin tukeneet toisiaan monin tavoin. Monta vuotta erilaisissa harrastajateattereissa näytellyt Westerling koki larppaamisen kuitenkin itselleen tärkeämmäksi: “Minusta on aina tuntunut, ettei näyttelemisessä pääse tuntemaan hahmoaan samalla tavalla kuin larpatessa. Näytteleminen ei tuntunut yhtä aidolta. Olen enemmän larppaaja kuin näyttelijä”, hän selventää. Westerling on kuitenkin sekä opiskellut että työskennellyt teatterialalla ja kokee sen olleen hyödyllistä nykyisen uransa kannalta. “Teatteritaustani näkyy varmasti joissain töissäni. Esimerkkinä tästä on A Nice Evening With the Family -larp, joka perustui seitsemään eri näytelmään pohjoismaisilta kirjailijoilta kuten Henrik Ibseniltä ja August Strindbergiltä.”

Teatterituotannon lisäksi Westerling on opiskellut teknologia-alaa ja kokee teknologiakoulutuksen antavan hyvää pohjaa työhönsä. “Vaikka en suoraan käyttäisi matematiikkaa ja koodaamista larp-tuotannossa, olen silti oppinut teknologian puolelta ehkä hieman erilaisen tavan ajatella, mikä on kenties auttanut erottumaan kulttuurialalla. Uskon myös, että teknologian kehittyessä sitä on mahdollista käyttää larpeissa saumattomammin, mutta itse olen ensisijaisesti analogisten pelien kehittäjä. Pidän siitä, että ihmiset kommunikoivat pelissä kasvotusten, mutta toki sosiaalinen media tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia pelin sisäiseen käyttöön”, hän toteaa.

Nice Evening With the Family -larp pohjautui pohjoismaisiin näytelmiin.

Ystävyyssuhteita ja perhedraamaa

Kasvokkain kommunikoimisen lisäksi Westerlingille on pelinkehittäjänä tärkeää tehdä pelejä, jotka koskettavat pelaajia ja herättävät heissä tunteita. “Teen mielelläni pelejä, joiden teemat liittyvät ihmisten arkielämään. Pelieni keskiössä ovat usein esimerkiksi perhe- ja ystävyyssuhteet, eivät niinkään toiminnantäyteiset seikkailujuonet.” Yksi esimerkki tällaisesta pelistä on jo aiemmin mainittu A Nice Evening With the Family, jossa pohjoismaisten kirjailijoiden perhenäytelmät yhdistyivät syntymäpäiväjuhlien perhedraamaan ja tunnelmat vaihtelivat hyvästä synkkään ja vakavaan perheiden hajotessa pohjoismaisessa melankoliassa. “Ei hirviöitä. Vain tavallisia ihmisiä, jotka tekevät asioita toisilleen.”

Kysymykseen lempiprojektistaan Westerling ei pysty vastaamaan: “Lempiprojektin valitseminen on kuin kysyisi lempilasta! Nautin kaikista projekteistani eri tavoilla. Olen nauttinut muiden pelinkehittäjien ja pelinjohtajien seurasta A Nice Evening With the Family sekä Summer Lovin’ -larpeissa. Toisaalta taas nautin suuresti Fortune and Felicity -pelin kauneudesta ja vaikuttavuudesta.” Fortune and Felicity pelattiin Jane Austenin maailmassa, ja siinä Westerling hyödynsi erilaisia pelimekaniikkoja. Esimerkiksi pelaajat, jotka pelasivat toisiinsa rakastuneita hahmoja tutustuivat toisiinsa myös pelaajina, jotta henkilökemia ja pelaajien välinen sosiaalinen side siirtyisi paremmin myös pelimaailmaan. Westerling kertoo nauttineensa suuresti mahdollisuudesta luoda maailma, jossa pelaajat pääsivät erilaisten tapahtumien, aikahyppyjen ja oikeanlaisen tauotuksen avulla kokemaan ja luomaan austenilaista maailmaa mahdollisimman monipuolisesti.

Jane Austenin maailmaan sijoittuva Fortune and Felicity peli tarjosi myös runsaasti näyttäviä pukuja. Anna Westerling kuvassa keskellä, vaaleassa mekossa. Kuva: Kalle Lantz and Frida Selvén.

Pelaajana Westerling nauttii samoista teemoista, joita hän luo peleihinsä. “Esimerkki pelistä josta nautin pelaajana on Just a Little Loving’ vuodelta 2011. Peli sijoittuu 1980-luvun alkuun ja HIV/AIDS-epidemian alkuun New Yorkissa. Pelasimme kolme erilaista iltaa, jotka sijoittuivat vuosiin 1982, 1983 ja 1984. Jokaisella illalla oli oma teemansa – ystävyydestä vainoharhaisuuteen ja kuolemaan. Aikahyppäykset ja vaikeat teemat tekivät pelaamisesta voimakkaan ja emotionaalisen kokemuksen. Jokaisen osion lopussa hyödynnettiin pelimekaniikkaa, jossa arvottiin kuka hahmoista oli kuluneen vuoden aikana sairastunut tai kuollut. Tämä vaikutti voimakkaasti hahmojen välisiin suhteisiin ja pelin aikana nousseisiin tunteisiin. Itselleni juuri emotionaalisuus on tärkeä tekijä hyvässä pelissä”, hän toteaa.

Anna Westerling Ropeconissa 2017

Puheohjelma
Adaptation to Larp

su 9–10 / sali 208

How can you adapt existing works of art into the format of a larp? Works like books, plays or music? Are there different strategies for different media, and what have been done so far? What happens when the beautiful predefined story meets the freedom, interaction and participation of larp? I will discuss works such as Inside Hamlet, A Nice Evening with the Family, College of Wizardry, MacBeth, Love stories by ABBA and the Jane Austen larp Fortune & Felicity.

Magic Spells Workshop

la 13–15  / sali 306

Bring out your inner wizard and learn to cast spells on your friends. We will walk through a number of spells that can be used on larp, and look at how they generate game and how to make magic really happen. Fun, easy going and giggely when you get to be a wizard/witch student for a while.

Metatechniques – The World Outside Linear Storytelling

pe 19–20 / sali 208

A talk about everything outside linear storytelling, meta-techniques, and how that can be used in game design in order to enhance your game. We will go through a short history and then look at some different examples of how you can use this to enhance your dramaturgy and game design.


Larpit
Robin’s friends

pe 17–19 Robin’s friends – Ilmoittautuminen / Larp-tiski
la 9–11 Robin’s friends – Larp / sali 215

About the beauty of friendship and the difficulty to communicate even though your intentions are good. What happens when your inability to see others suddenly leads to the realization that it’s too late? If you had the chance to do it again, how would you change it? A star, a producer and a caretaker – three close friends going away for a short holiday together to have the best time. But each character have their own baggage, and the weekend is pulled apart by quarrels. And in life you don’t get second chances.

Summer Lovin’

la 12–14 Summer Lovin’ – Ilmoittautuminen / Larp-tiski
la 16–18 Summer Lovin’ – Larp / sali 216

Sex – Awkwardness – Rock ‘n’ Roll Three girls, three guys and the stories about who did what and with whom during a big summer music festival. We will get the story as told by the girls, as told by the guys and then finally played out as it really happened. It’s summer lovin’ and tell me more. This scenario is not about finding your perfect partner, having amazing sex right away, and living happily ever after. It is a scenario about the uncomfortable hook-up in the tent, the grass in the ass, and the poor communication which leads to it all being awkward. But also about the nice feeling of making out, the thrill, the hope of something more, the fun and the laughter. What really happened during the festival? How did the dead gorgeous guy you hooked up with turn out to be your crappiest lay ever? Or how did you end up in the caravan with the girl you’ve wanted for several years, even though you shouldn’t have been there in the first place? At least according to your partner. Sex is a the main theme of this scenario, but you will not get physical with the other players above holding hands. Then the scene will be told through storytelling down to every nitty-gritty detail, both physically and emotionally. Just tell me more! By: Trine Lise Lindahl, Elin Nilsen and Anna Westerling

Katso kaikki kunniavierasohjelmat Ropeconin ohjelmaopaasta: opas.ropecon.fi

…………….

Sofia Paasikivi ja Emilia Hahl