Ropeconin pöytäroolipelien ilmoittautumisjärjestelmän päivittäminen alkoi Ropeconissa 2016 ja tätä kehitystyötä jatketaan edelleen Ropeconissa 2017. Vuonna 2016 käytössä ollut ilmoittautumistapa keräsi runsaasti positiivista ja negatiivista palautetta. Tämä teksti koostaa annettua palautetta ja kertoo, mihin suuntaan kehitystyö on menossa.

Tiivistettynä Ropecon 2016 pöytäroolipelien ilmoittautuminen toimi niin, että pelaajat kokoontuivat tasatunnein roolipelitiskille ja kaikki alkavat pelit esiteltiin yksi kerrallaan. Pelaajat pystyivät ilmoittautumaan itseään kiinnostavaan peliin esittelyn jälkeen. Jos pelaajia oli liikaa tai liian vähän, tilanteita ratkottiin tapauskohtaisesti. Lähestymistapa oli hyvin erilainen aikaisempaan paperilomakkeella ilmoittautumiseen verrattuna.

Tämän vuoden tavoitteena on ratkaista suurimpia ongelmakohtia. Vaikka ilmoittautumistapa on taas hiukan erilainen, syyt sen takana eivät ole muuttuneet. Haluamme varmistaa, että pelit saadaan täytettyä tasapuolisesti ja tehokkaasti sekä välttää tapaukset, joissa joku ei yllättäen saavukaan paikalle. Tavoitteenamme on myös poistaa pitkät jonottamisajat ja uusien peli-ilmoittautumisten kyttääminen. Tavoitteena on, että roolipelejä voi mennä vaivattomasti pelaamaan silloin, kun siltä tuntuu.

Ropecon 2016: Ei kehitystä ilman yritystä ja erehdystä

Viime vuoden ongelmakohdat voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään: ilmoittautumistilanne ja ennakoitavuuden puute.

Eniten kritiikkiä keräsi itse ilmoittautumistilanne, jossa pelit esiteltiin yksi kerrallaan ja pelaajat saivat ilmoittautua peliin kunkin esittelyn jälkeen. Tilannetta ei koettu aina mukavaksi ja tämä korostui erityisesti silloin, kun pelaajia piti arpoa pois liian täydestä pelistä. Lisäksi ilmoittautumistilanne viivästytti pelien alkamista 10–15 minuuttia. Kavereiden kanssa samaan peliin ilmoittautuminen oli myös haastavaa.

Toinen palautetta kerännyt asia oli ennakoitavuuden puute. Kun peleihin ilmoittauduttiin juuri ennen niiden alkamista, peliin pääseminen oli epävarmaa. Tämän lisäksi, ilmoittautumisen loputtua muut ohjelmanumerot olivat ehtineet jo alkaa. Järjestelyn tarkoituksena oli, että Ropeconissa pääsee aina pelaamaan jotain, jos on valmis ilmoittautumaan useampaan kuin yhteen alkavista peleistä. Tämä järjestely ei kuitenkaan täysin toiminut. Alkavat pelit esiteltiin aakkosjärjestyksessä, mikä aiheutti sen, että piti päättää haluaako mennä aikaisemmin esiteltävään peliin, vai yrittääkö päästä johonkin myöhemmin esiteltävään. Tätä ongelmaa yritettiin ratkaista etuilulipulla, joka nosti mahdollisuuksia päästä haluamaansa peliin. Etuilulippusysteemi ei kuitenkaan aina toiminut halutulla tavalla. Syntyi tilanteita, joissa kaikki halusivat osallistua samaan peliin juuri etuilulipulla.

Uusi ilmoittautumistapa keräsi kuitenkin myös runsaasti positiivista palautetta. Erityisesti kiiteltiin sitä, että vähemmän conissa roolipelannut coninkävijä pystyi osallistumaan peleihin helposti ilman ennakkoilmoittautumista.

Ropecon 2017: Uusi lähestymistapa

Ropeconissa 2017 pöytäroolipeleihin ilmoittautuminen muuttuu sähköiseksi. Peleihin ilmoittaudutaan selainpohjaisella web-sovelluksella, joka toimii mobiililaitteilla ja tietokoneilla. Sähköinen ilmoittautuminen poistaa suuren osan viime vuoden ongelmista, kuten epämiellyttävän ilmoittautumistilanteen ja siihen hukatun ajan.

Sovelluksen avulla pelaajat voivat ilmoittautua peleihin 60 minuuttia ennen niiden alkamista. Ilmoittautuneet pelaajat saavat tietää 15 minuuttia ennen pelien alkamista, mihin peliin he pääsivät ja missä peli tapahtuu. Ilmoittautuessaan pelaaja voi valita kolme peliä ja laittaa nämä haluamaansa tärkeysjärjestyksen. Tämä lähestymistapa jatkaa viime vuoden ajatusta: Jos on valmis ilmoittautumaan useampaan kuin yhteen peliin, niin todennäköisesti pääsee pelaamaan jotain. Ohjelmallinen ratkaisu pitää huolen, että pelaajat voidaan jakaa heille mieluisiin peleihin mahdollisimman hyvin.

Ilmoittautumissovellusta voi käyttää omilla tietokoneilla ja mobiililaitteilla. Tämän lisäksi roolipelitiskille tulee useita laitteita ilmoittautumista varten. Tiskin väki myös neuvoo sovelluksen käytössä ja auttaa ongelmatilanteissa.

Toivomme coninkävijöiltä avointa suhtautumista uudistuneeseen ilmoittautumiskäytäntöön. Uskomme, että tämän vuoden muutokset tekevät Ropeconista taas hiukan paremman roolipelitapahtuman.

Tervetuloa pelaamaan ja antamaan kehitysideoita!

Roolipeliconiitit 2017
Aatu Liimatta ja Arttu Hanska
roolipelit@ropecon.fi