Luolastoista maailmanmaineeseen
“Dungeons ja Dragons on lähestulkoon suosituin peli mitä on ikinä tehty”
— Frank Mentzer D&D:n 3. painoksen johdanto, 1983
“D&D players, happily, come in all shapes and sizes, and even a fair number of women are counted among those who regularly play the game – making D&D somewhat special in this regard.” — Gary Gygax, AD&D Players handbook, 1. painoksen johdanto, 1985
Tätä kaiken muotoisten pelaajien suosimaa ihmepeliä pidetään kaikkien roolipelien äitinä ja isoisänä. Vuonna 1974 julkaistua fantastista roolipeliä oli vuoteen 2004 mennessä myyty yli miljardilla Yhdysvaltain dollarilla, ja sitä oli pelannut yli 20 miljoonaa ihmistä. Tämä artikkeli kertoo pelin historiasta ja siitä, mikä Dungeons & Dragons -pelissä oli niin mullistavan uutta 43 vuotta sitten.
Juuret sota- ja figupeleissä
Dungeons & Dragonsin (D&D) historia on täynnä kohtaamisia hetkillä, jolloin tähdet ovat olleet juuri oikeassa asennossa.
Ensimmäinen tärkeä askel pelin historiassa otettiin vuonna 1967, kun sotapelaaja ja peliharrastaja Gary Gygax perusti International Federation of Wargamingin (IFW) -yhdistyksen, jonka tarkoitus oli promotoida amatöörien julkaisemia sotapelejä. IFW:n ensimmäinen merkittävä tapahtuma oli Gygaxin kotikaupungissaan järjestämä Lake Geneva Wargames Convention, jota myöhemmin alettiin kutsua Gen Coniksi. Gary Gygax ja Dave Arneson tapasivat toisessa Gen Conissa vuonna 1968 ja perustivat IFW:lle uuden alijaoksen nimeltä Castle & Crusade Society. Vuotta myöhemmin alijaos sai valmiiksi fantasiamaailman the Great Kingdom, joka valjastettiin sotapelien tantereeksi.
Seuraavana vuonna Gygax ja Jeff Perren loivat sotafigupeleille uudet säännöt, jossa uusina hahmoina seikkailivat mahtavat velhot ja hurjat lohikäärmeet. Säännöt julkaisi Guidon Games ja ne saivat nimen Chainmail. Julkaisusta innostuneena Arneson loi Chainmailin sääntöihin perustuvan fantasiakampanjan nimeltä Blackmoor, joka sijoittui the Great Kingdomin maailmaan.
Vuoden 1972 Gen Conissa Arneson demoaa Blackmoor-kampanjaansa Gygaxille ja Dave Megarry peliään Dungeons of Pasha Cada. Tämä johtaa siihen, että Gygax ja Arneson luonnostelevat D&D:n ensimmäiset säännöt. Peli saa kuitenkin kaupallisen muotonsa vasta Tactical Studies Rules -ryhmän julkaisemana tammikuussa 1974, johon edellisenä vuonna olivat liittyneet myös Brian Blume ja Don Kaye. Pelin ensimmäinen laitos sisälsi kirjat Men & Magic, Monsters & Treasure ja Underworld & Wilderness Adventures. Pitkä pohjatyö kannatti, sillä pelin ensimmäinen painos myytiin loppuun vajaassa vuodessa.
Mikä siinä sitten oli niin ihmeellistä?
D&D:ssä sota- ja figupelien sivutuotteena syntyneet yksittäiset sankarit, nousivat ensimmäistä kertaa päärooleihin. Hahmot hylkäsivät massiiviset joukko-osastonsa ja siirtyivät itsenäisiksi toimijoiksi. Uutta oli se, että pelaaja pelasi ja kehitti vain yhtä hahmoa. Tämä johti väistämättä siihen, että pelaajat eläytyivät hahmonsa toimintaan ja luonteeseen – eli alkoivat roolipelata hahmoaan.
Toinen merkittävä uudistus oli pako rajoitetusta pelimaailmasta. Sotatantereilla on selkeät rajat; jotkut kampanjat toki jatkuivat kartoilta toisille ja maisemista toiseen, mutta nyt pelissä oli pelinjohtaja, joka saattoi sääntöjen rajoissa luoda uutta pelikenttää ja maisemaa lennossa pelaajien hahmojen toimiin reagoiden. Syntyi kehystarina, joka muotoutui ja uudistui pelaajien ja pelinjohtajan yhteistoimintana.
Lisäksi uutta oli mekaniikka, jolla ratkaistiin hahmojen onnistumiset ja epäonnistumiset, ja miten muut olennot reagoivat hahmoihin. Samalla luotiin säännöt, joilla hahmo kehittyi jatkuvasti taitavammaksi pelin edetessä.
Hahmoa kuvattiin paitsi ulkonäköä kuvaavilla adjektiiveilla myös kolmella erilaisella atribuuttijoukolla. Alkuperäisessä D&D:ssä hahmolla oli kuusi kappaletta fyysisiä ja synnynnäisiä ominaisuuksia kuvaavaa lukua; älykkyys, viisaus, voima, ketteryys, rakenne ja karisma. Toisen attribuuttijoukon muodostivat hahmon erikoistaidot, jotka olivat pääsääntöisesti sidottu hahmoluokkiin. Yksi esimerkki hahmoluokasta on varas, jonka erikoistaitoihin kuuluu mm. lukkojen avaaminen. Kolmas attribuuttijoukko oli vastustuskyvyt, eli millä todennäköisyydellä hahmo selvisi esimerkiksi myrkytyksestä tai maagisesta hyökkäyksestä.
Aina kun pelin säännöt eivät suoraan kertoneet, miten onnistuminen ratkaistiin, pelinjohtaja etsi yhden tai useamman ominaisuuksia, joista noppatuloksen kanssa yhteenlaskemalla tilanne voitiin ratkaista. Esimerkiksi, kun haluttiin selvittää tajuaako hahmo, että hän on kävelemässä väijytykseen käytettiin asian ratkomiseen noppien lisäksi hahmon viisautta kuvaavaa lukua.
Satanismia vai peliä?
Vielä vuonna 1974 peliä pelasivat pääsääntöisesti sotapelaajat, joille voittaminen ja kilpaileminen oli verissä. Suosion ja pelaajamäärän kasvaessa D&D kohtasi muutosvastarintaa, joka poiki julkisuutta, jota ilman pelistä tuskin olisi tullut maailmanlaajuista suosikkia.
Heinäkuussa 1979 James Dallas Egbert III katoaa koulunsa alla oleviin huoltotunneleihin. Yksityisetsivä William Dear, jonka Jamesin vanhemmat ovat palkanneet selvittämään nuoren kohtaloa, keittää kokoon teorian, jossa “James ei kykene erottamaan todellisuutta Dungeons & Dragons -pelistä, ja vaeltaa jossakin tunneleissa taistelemassa kuvitteellisia hirviöitä vastaan.” Syntyi valtava mediakohu, joka tuomitsi roolipelit vaarallisena ajanvietteenä. Kohun seurauksena pelistä kiinnostuvat muutkin kuin sotapelaajat.
Todellisuudessa James kärsi vakavista mielenterveydellisistä ongelmista. Itsemurhaviestissään hän oli kertonut menevänsä huoltotunneliin kuolemaan. James selvisi yrityksestään hengissä ja pakeni katoamisensa aiheuttamaa kohua kavereidensa luokse New Orleanssiin. New Orleanssissa hän yritti myöhemmin itsemurhaa uudelleen syanidin avulla, mutta pelastui viime hetkellä. Syyskuun 13. 1980 hän ampui itsensä hengiltä. Jamesin elämäntarinan innoittamina julkaistiin myöhemmin novelli Mazes and Monsters sekä samanniminen fiktiivinen elokuva, joka lisäsi omalta osaltaan fantasiapelien tunnettuutta.
Kahdeksankymmentäluvun puolivälissä äärikristityt kampanjoivat D&D:tä vastaan uskoen pelin liittyvän satanismin harjoittamiseen. Pelin tunnettuus ja suosio kasvoivat entisestään ja AD&D:n hirviökirjasta poistettiin uskonnollisia viitteitä ja liian rohkeina pidettyjä kuvituksia.
Suomeen satanismihysteria rantautui vasta vuonna 1997, kun Esko “Elf” Vesala puolusti live-roolipeliharrastusta Lauantaivekkarin lähetyksessä huolestunutta äitiä vastaan. Tämä klassikko on edelleen katsottavissa Ylen arkistosta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/08/14/johtavatko-roolipelit-saatananpalvontaan
Historiasta tähän päivään
1984 ilmestyi pelin suomenkielinen käännös ja sen pelimaailmaan liittyvä ensimmäinen Dragonlance-romaani julkaistiin. Saman vuonna myös tämän artikkelin kirjoittaja pelasi D&D:tä elämänsä ensimmäistä kertaa.
Sotapelaaminen ei valitettavasti valmistanut Tactical Studies Rulesin omistajia yritysjohtajuuteen. Vuonna 1986 Gary Gygax poistui yhtiön toiminnasta, ja vuonna 1997 Magic The Gatheringin lihoittama Wizards of the Coast osti TSR:n. Kaksi vuotta myöhemmin Hasbro osti Wizards of the Coastin, joka pysyi omana, myös roolipelejä tuottavana brändinään. Yritys näki D&D:n kasvavan potentiaalin ja pelistä julkaistiin muutaman vuoden välein kolme uutta versiota. 2013 peli täytti komeat 40 vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi julkaistiin keräilijöille tarkoitettu näköispainos vuoden 1974 peliversiosta. D&D:n viimeisin laitos, 5. edikka, saapui pelaajien iloksi 2015.
D&D on poikinut pitkän taipaleensa aikana melkoisen joukon erilaisia oheistuotteita kuten digitaalisia pelejä, elokuvia, kirjoja, figuureja ja taidetta. Pelin mekaniikka ja fantasiamaailma on toiminut innoittajana lukuisille uusille peleille yli genrerajojen. Dungeons & Dragons on kiistatta elävä ja hyvin syönyt ehta #ropeklassikko.
Jos et ole vielä päässyt sukeltamaan tämän klassikkofantasian ihmeelliseen maailmaan, voit tulla kokeilemaan D&D:tä Ropeconin promotiskille valikoiduissa tapahtumissa ennen Ropeconia.
…..
Lähteet:
https://medium.com/@increment/the-ambush-at-sheridan-springs-3a29d07f6836#.2e14m5ffl
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Dallas_Egbert_III
http://dnd.wizards.com/dungeons-and-dragons/what-dd/history/history-forty-years-adventure
…..
Mauri Sahlberg